مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
ب ـ منشأ عشق در پاسخ به این پرسش دیدگاه های گوناگونی مطرح است که به گذری اجمالی بر آن ها بسنده می کنیم. 1. منشأ ارگانیکی، یعنی عشق از تراوش غدد جنسی حاصل می شود که در این صورت با استفاده از علم پزشکی قابل کم و زیاد می باشد.(4) 2. هدف جنسی منع شده منشأ عشق است(5)(دیدگاه فروید)، یعنی علت عشق آن است که ما از طرفی مصرانه خواستار رابطه ی جنسی هستیم و از سوی دیگر نیز از دست یافتن به این هدف منع شده ایم که در نتیجه اصطکاک این دو برخورد، محبت و مهربانی حاصل می شود، از این رو، اگر رابطه ی جنسی کاملاً آزاد می بود، هیچ گاه کسی عاشق نمی شد. 3. عشق یک منشأ فطری دارد. 4. تمایل انسان به کمال منشأ عشق است.(6) بررسی الف ـ عشق منحصر در عشق شهوانی و جنسی نیست، زیرا موارد زیادی پیدا می شود که خلاف این باشد، مانند عشق انسان به خداوند یا به خود یا به گل ... . ب ـ اگر منشأ عشق تراوش غدد جنسی باشد، باید افراد پیر هرگز عاشق نشوند، در حالی که خیلی از افراد سن زیادی دارند و در عین حال عاشق هستند. ج ـ اصلاً عشق جنسی و شهوانی عشق نیست، بلکه یک رابطه ی غریزی است که در همه ی موجودات وجود دارد. بر اساس عقیده ی صحیح، عشق یک منبع فطری دارد که در اثر شناخت انسان نسبت به خوبی های موجود در یک شخص یا یک شی و از سوی دیگر، نقصان آن ها در وجود خود، حاصل می شود و هر چه این شناخت کامل تر شود، این علاقه بیشتر می شود تا جایی که انسان را وارد معرکه ی عشق می کند و انسان حاضر می شود برای به دست آوردن آن خوبی ها همه ی هستی خود را فدا کند. د ـ واژه ی عشق در قرآن مجید حتی برای یکبار هم به کار نرفته است، اما با این حال کلمات و واژه هایی که با این مفهوم مترادف و رساننده ی معنای آن می باشد، به شکل های گوناگون آمده است، مانند: حب، ود، مودت و ... . ج ـ اقسام عشق [قاعده ی یکم] انسان اگر کسی را دوست داشته باشد، خویشاوندان و دوستان او را نیز دوست می دارد و حتی شهر، لباس، باغ، نوشته و سایر چیز هایی که با او ارتباط دارند، در نظرش محبوب است. [قاعده ی دوم] امور و امیال فطری از جهت شدت و ضعف دارای مراتبی هستند که هر مرتبه ای از آن ها دارای اسم و آثار خاصی می باشد و این مراتب در افراد بشر مختلف است، از جمله این امور «محبت» است که مراتب آن طبق تفسیر آلوسی به شرح ذیل می باشد. 1. هوی: نخستین مرتبه ی محبت «تمایل داشتن». 2. علاقه: محبتی است که همیشه همراه و درون قلب است. 3. کلف: محبت شدید را گویند. 4. عشق: حب شدید یا افراط در محبت را گویند. 5. شعف: مرحله ای که عشق به تمام زوایای قلب نفوذ کند. 6. تدله: مرحله ای که عشق عقل انسان را می رباید. 7. هیوم: مرحله ای که عشق انسان را بی قرار و بی اختیار می کند و او را به هر سوی می کشاند.(7) تقسیم دیگر عشق 1. حقیقی؛ 2. مجازی؛ 3. سرابی، جنسی و کاذب.(8) نظرات شما عزیزان: |
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |